COMPANY
Tiedotteet ja uutiset

Anna Puu ja Benjamin Peltonen lanseeraavat omat secondhand-mallistonsa osana Secondhand Syyskuuta – ”Oli mielettömän inspiroivaa luoda asuja kiertotalouden hengessä”

25.8.2024

Osana Postin luotsaamaa Secondhand Syyskuu -kampanjaa, Anna Puu ja Benjamin Peltonen ovat koostaneet ja tuunanneet omat mallistonsa pidetystä muodista. Stylisti Eero Böökin kanssa kuratoidut mallistot pitävät sisällään molemmilta artisteilta 5 asua, jotka tullaan esittelemään streamattavassa muotilivessä syyskuussa. Secondhand Syyskuun kautta halutaan kääntää katseet kuukaudeksi kestävämpään kulutukseen ja secondhand-markkinan monipuolisuuteen.

Maailmanlaajuisen secondhand-muotimarkkinan ennustetaan kasvavan 3 kertaa nopeammin verrattuna muuhun vaateteollisuuteen 350 miljardiin vuoteen 2028 mennessä (Thredup 2024). Alan verkkokauppaistuminen tekee ostamisesta ja myymisestä useammalle yhä helpompaa ja valikoiman monipuolistuminen lisää mahdollisuuksia löytää itselleen sopivia, persoonallisia tyylejä. Nyt luodut mallistot tuovat esille pidetyn muodin trendikästä puolta.

”Pukeutuminen, muoti ja oma tyyli ovat minulle esiintyjänä aina olleet tärkeitä itseilmaisun muotoja. Kokemuksena tämä oli silti uudenlainen. Oli mielettömän inspiroivaa luoda uusia asuja kiertotalouden hengessä”, Anna Puu sanoo.

”Molempien mallistoista tuli kuumat! Oman luovuuden käyttäminen kierrätysmuotiin oli hieno kokemus, ja opettavaistakin. Vaatteiden tuunaaminen on tosi konkreettinen tapa saada uutta twistiä vastuullisuuteen”, kommentoi Benjamin Peltonen.

Secondhand Syyskuu on vastuullisten tekojen kuukausi, joka yhdistää mukaan useita toimijoita.

”Olemme erittäin iloisia, että Anna ja Benjamin toivat luovuutensa mukaan. Haluamme inspiroida ihmisiä miettimään secondhandia ei ainoastaan vastuullisuusuustekona vaan myös mahdollisuutena löytää itselle sopivia helmiä entistä laajemmista valikoimista. Syyt käytetyn ostamiselle ovat yhä moninaisempia, mutta jokainen uuden elämän saanut tuote on merkittävästi pois uuden valmistamisessa syntyvistä päästöistä”, sanoo Elina Rosenlund Postilta.

Mallistot esitellään 10. syyskuuta järjestettävässä Muotilivessä, joka on katsottavissa livenä Postin Instagram ja TikTok -tileiltä. Muotiliven jälkeen kuluttajilla on mahdollisuus voittaa malliston asut itselleen arvonnassa, joka aukeaa 10. syyskuuta osoitteessa posti.fi/secondhand .

Secondhand Syyskuu

Syyskuussa Posti kokoaa yhteen 11 suosittua secondhand-toimijaa, jotka haluavat yhdessä edistää kestävämpää kuluttamista ja korostaa pidetyn muodin ja tavaroiden markkinoiden monipuolisuutta. Suomessa noin miljardin euron* arvoisen secondhand-markkinan kasvua vauhdittaa alan verkkokauppaistuminen. Postin kautta kulkeneiden secondhand-aarteiden määrä on noin viisinkertaistunut vuodessa, eikä vauhti näytä hiipuvan.

Postin lisäksi mukana kampanjassa ovat Tori, DNA Vaihtokapula, Kalevala Pidetty, Gugguu, Papu, Marimekko Preloved, Luhta, Huuto.net, Plick, Emmy Clothing, ja Fonum. Syyskuun aikana kampanjakumppanit tarjoavat etuja ja alennuksia mm. kuljetusten muodossa yhdessä Postin kanssa.

”Jo parikymmentä vuotta Postilla on ollut mahdollistajan rooli verkkokaupan kasvussa. Meille on tärkeää tukea kumppaneitamme kestävässä kasvussa ja kiertotaloudella on tässä merkittävä rooli. Yhdistämällä voimamme pystymme nostamaan tärkeää aihetta esille ja edistämään tätä konkreettisesti. Kestävän tulevaisuuden rakentaminen on meidän kaikkien yhteinen asia”, jatkaa Elina Rosenlund.

Yksi Postin vastuullisuusohjelman kolmesta pilarista on kestävä kasvu yhden planeetan rajoissa: edistämme logistiikan puhdasta siirtymää. Haluamme hillitä ilmastonmuutosta ja pyrkiä säilyttämään luonnon monimuotoisuutta; edistämme kiertotaloutta ja lisäämme kestävää asiakastarjoomaa sekä kehitämme ympäristöjohtamistamme jatkuvasti paremmaksi.

Lisää Secondhand Syyskuusta: posti.fi/secondhand

*Kaupan liitto 2023

Secondhand Syyskuu