COMPANY
Tiedotteet ja uutiset

Ecovadikselta neljättä kertaa platinaa Postille – pisteet nousivat viime vuodesta

28.8.2024

Ecovadis platinamitali 2024

Maailman johtava yritysten vastuullisuutta arvioiva organisaatio EcoVadis on jälleen arvioinut Postin vastuullisuuden olevan korkeimmalla platinatasolla. Arvioiduista yrityksistä Posti kuuluu maailman parhaaseen yhteen prosenttiin. Posti saavutti tason nyt jo neljättä vuotta peräkkäin. 

 Postin pisteet nousivat edellisvuodesta: tuoreessa arvioinnissa Posti sai 82 pistettä sadasta, kun viime vuonna pisteitä oli 80. Ympäristövastuun osalta Postin suoriutuminen oli pistein 90/100 tasolla "outstanding", erinomainen. 

 Ecovadis arvio vuosittain noin 130 000 yritystä ympäri maailman. Vain yksi prosentti näistä yrityksistä, siis reilut tuhat yritystä, ylsi platinatasolle. 

 "Viime keväänä päivitetty, aiempaa kokonaisvaltaisempi vastuullisuusohjelmamme, yhdistää kestävän kasvun ja kunnianhimoisen ilmastotyön, välittävän ja mukaan ottavan henkilöstöstrategian sekä positiivisen vaikutuksen yhteiskuntaan”, sanoo Postin yhteiskuntasuhde- ja vastuullisuusjohtajamme Anna Storm.  

"Ecovadiksen tapa arvioida yrityksen vastuullisuutta kattaa hyvin kaikki vastuullisuusohjelman osa-alueet ja on siksi hyvä tapa seurata objektiivisesti vastuullisuustyön etenemistä.” 

Ecovadis-arviointi kattaa neljä pääaluetta: ympäristövastuun, eettiset toimintatavat, työelämän käytännöt ja ihmisoikeudet sekä kestävän kehityksen mukaisen hankintaketjun. Arviointi perustuu yritysten toiminnasta laadittuihin perusteellisiin selvityksiin, mediatietoihin ja julkisista lähteistä saatavaan tietoon. Platinamerkin saavuttaminen edellyttää riittävän korkeita pisteitä kaikissa edellä mainituissa kategorioissa.  

 Arviointikriteerit perustuvat kansainvälisiin yritysvastuukriteereihin, kuten GRI, YK:n Global Compact:n ja ILO:n periaatteisiin ja ISO 26000 -standardiin. Arviointia valvoo kansainvälinen tieteellinen komitea.  

 "Nyt neljättä kertaa saavutettu platinataso ei ole vain tulos kaikkien postilaisten kovasta työstä, vaan myös vahva viesti asiakkaillemme ja sidosryhmillemme siitä, että vastuullisuus on keskeinen osa liiketoimintaamme. Yritykset kehittävät jatkuvasti vastuullisuustyötään ja taso kasvaa – siksi parhaan prosentin joukossa pysyminen vaatii myös meiltä jatkuvasti enemmän", sanoo Storm.