Sisustussuunnittelija Sonja Kimpimäki markkinoi omaa yritystään niin taitavasti, että hänet rekrytoitiin digimarkkinoinnin asiantuntijaksi toiseen yritykseen. Kun hän myöhemmin valmistui diplomi-insinööriksi, mielessä siinsi jo seuraava täyskäännös. Nyt Kimpimäki kertoo, miten hän löysi unelmiensa työpaikan Postilla.
Unelmatyö tuoteomistajana löytyi monien käänteiden kautta
Unelmauraan johtanut tie voi pitää sisällään monta käännettä – jo alle 30-vuotiaalla. Käännekohtia mahtuu myös Sonja Kimpimäen uraan: sisustussuunnittelija, oma yritys, markkinoinnin asiantuntija, diplomi-insinööri ja tuoteomistaja. Kimpimäki on todistanut itselleen, että omia haaveitaan kannattaa seurata, vaikka ne veisivät yllättäville ja toisinaan haastaville poluille. ”Haalin yliopiston kolmantena vuonna yli 100 opintopistettä, koska olin jäänyt muista jälkeen opiskeltuani vuoden ajan sisustussuunnittelijaksi, toiminut samalla yliopiston sometiimissä ja teekkarilähettiläänä. Ei siinä mitään järkeä ollut”, Kimpimäki muistelee nauraen opiskeluaikojaan. Järkeä tai ei, jokainen askel on tuonut Kimpimäkeä lähemmäs unelmatyötään. ”Nykyisessä työssäni yhdistyvät kaikki urani aikana opitut asiat: digitaaliset tuotteet, uuden kehittäminen, asiakaskokemus sekä lisäarvon tuottaminen – ja vielä yrityksessä, joka vaikuttaa meidän jokaisen suomalaisen arkeen päivittäin.”
Lue Sonja Kimpimäen uratarina hänen elämänsä kolmen risteyskohdan kautta:
1. Sisustussuunnittelijan ura ei huipentunutkaan yrittäjyyteen, vaan vaihtui markkinoinnin asiantuntijatehtäviin
Kirjoitin ylioppilaskokeissa pitkän matematiikan, vaikka en opiskellut sitä lukiossa. Halusin opiskelijaksi silloiseen Tampereen teknilliseen yliopistoon, johon ovet aukesivat suoraan lukiosta. Minulla oli toiveena ymmärtää maailmaa ja omaksua tietoa, joka on helposti sovellettavissa. Diplomi-insinöörin tutkinto tuntui luontevalta. Yliopiston alkuvuosina en malttanut päästää irti toisesta haaveestani, ja hain Helsinki Design Schooliin opiskelemaan sisustussuunnittelijaksi. Valmistuin vuoden opintojen jälkeen ja perustin oman yrityksen. Sisustussuunnittelu oli minulle ennen kaikkea harrastus, mutta päätin silti ruveta markkinoimaan yritystäni. Opettelin itse rakentamaan kotisivut, tekemään hakukoneoptimointia ja luomaan brändiä.Muut yritykset ja yksityishenkilöt alkoivat pyytää apuani digimarkkinoinnissa. Yhtäkkiä havahduin tilanteesta, jossa tein muille kotisivuja ja autoin heitä brändin rakentamisessa. Kasvoin digitaalisen markkinoinnin ammattilaiseksi, ja lopulta minut rekrytoitiin keskisuureen yritykseen kehittämään monikanavaista markkinointia ja yrityksen tunnettuutta. Työskenneltyäni pari vuotta digimarkkinoinnin asiantuntijana tein diplomityöni ja valmistuin yliopistosta. Myöhemmin päätin luopua omasta yrityksestä. Jälkikäteen ajateltuna tuntuu hurjalta, miten paljon näihin vuosiin mahtui: oma yritys, valmistuminen yliopistosta ja kaksi isoa uraloikkaa. Yksi hyppy tuntemattomaan odotteli kuitenkin vielä oven takana.
2. Tärkeä oivallus rohkaisi vaihtamaan markkinoinnista IT-alalle
Ajattelen, että jo varhaisilla työvuosilla on ollut iso vaikutus omiin vahvuuksiini työelämässä. Kesätöissä jäätelökioskissa ja kaupan kassalla opin, miten erilaisia ihmisiä kohdataan ja haastavia tilanteita ratkaistaan. Oma yritys oli arvokas oppikoulu uuden kehittämisestä ja markkinointi puolestaan digituotteista ja konseptoinnista. Kun valmistuin diplomi-insinööriksi, elämässäni alkoi uusi aika. Ammatilliset tavoitteeni olivat kirkastuneet kaiken kertyneen työkokemuksen myötä. Oivalsin, että minussa asuu yhä se sama Sonja kuin yliopistovuosina, jolloin annoin elämän viedä ja tartuin rohkeasti tilaisuuksiin. Päätin etsiä työtä, jossa voisin hyödyntää kokonaisvaltaisesti omaa osaamistani ja oppia lisää. Minua kiinnosti kehittää kannattavia, vastuullisia ja maailman muutoksiin sopeutuvia tulevaisuuden ratkaisuja. Halusin innostua, innostaa ja viedä asioita eteenpäin. Päätin vaihtaa markkinoinnista alalle, johon olin jo lukioikäisenä päättänyt kouluttautua.
3. Teknologian edelläkävijä tarjosi mahdollisuuden kasvaa IT-alan ammattilaiseksi
Monelle saattaa tulla yllätyksenä, miten kiinnostavia mahdollisuuksia yksi Suomen suurimmista työnantajista tarjoaa teknologia- ja IT-alan ammattilaisille. Posti on yksi Suomen, Ruotsin ja Baltian johtavista jakelu- ja logistiikkayrityksistä, joka käsittelee vuodessa satoja miljoonia lähetyksiä. Teknologia on avainroolissa muun muassa laadun parantamisessa, ja juuri tämä tavoite mielessä kiinnostuin Postista työnantajana. Aloitin Postilla vastavalmistuneena vuonna 2021. Pääsin alusta asti mukaan projekteihin ja ymmärrys ympärillä tapahtuvista asioista kehittyi nopeasti. Etenin kahdessa vuodessa junioripositiosta nykyiseen tehtävääni tuoteomistajaksi. Vastaan liiketoimintakriittisen sovelluksen kehittämisestä. Sitä käytetään Suomessa ja Baltiassa. Se helpottaa ja nopeuttaa postilaisten työtä osana paketin matkaa ja käsittelyä. Pääsen haastamaan itseni tässä työssä. Saan omaksua uutta tietoa päivittäin niin paljon kuin kapasiteettia riittää. Olen ylpeä, miten paljon olen kehittynyt. Tästä suuri kiitos kuuluu esihenkilölle ja kollegoille, jotka ovat tukeneet ja antaneet vastuuta.
Työskentelen nykyisessä työssäni juuri niillä arvoilla, jotka ovat tuupanneet minut urallani tutkimusmatkalle ja siitä nykyhetkeen. Minulla on mahdollisuus tarttua ripeästi asioihin ja viedä niitä eteenpäin, koska muuttuva maailma ei odota. Tässä hetkessä olen tosi tyytyväinen ja toivon, että voin kehittyä lisää nykyisessä työssäni. Se mitä tulevaisuus tuo tullessaan, jää nähtäväksi. Uratarina on toteutettu yhteistyössä Duunitorin kanssa. Kirjoittaja: Janette Rosi. Kuva: Katariina Salmi.